Meny

FAQ

Under den här rubriken har vi försökt besvara alla frågor om våra betalnings- och fraktsätt liksom om dataskydd och om hur man använder webbsidan. De viktigaste frågorna om produkterna och deras teknik har vi också svarat på här.

  • Allmänna frågor
  • Frågor om betalningssätt
    • Vilka betalningsmöjligheter har jag som kund hos RAMEDER?

      Hos oss kan man betala med postförskott, kreditkort (VISA/MasterCard) och PayPal.

    • Vad betyder kreditkortsbetalning?

      Man kan betala med Visa- eller Master/Eurocard hos oss. Då behöver man kreditkortsnumret, giltighetsdatum och kortets kontrollnummer. Överföringen av uppgifterna sker med en säker, krypterad överföringsmetod.

    • Vad betyder PayPal?

      PayPal är en online-betalningstjänst som man kan betala sina online-inköp med snabbt, enkelt och enkelt både från eBay och många andra online-shops. PayPal används för närvarande av mer än 100 miljoner medlemmar. Även du kan ha nytta av fördelarna som en PayPal-registrering erbjuder. Med PayPal betalar man enkelt med några klickar. Säljaren får sina pengar omedelbart efter det att du har bekräftat betalningen. Din bankförbindelse eller dina kreditkortsuppgifter förs inte vidare till säljaren.

    • Varför satsar vi på PayPal?

      För oss står kunden i centrum och det betyder att vi satsar på att ständigt optimera våra kunders köpupplevelse. Det var vår avsikt att göra köpet enklare och tydligare med PayPal. Vi satsar på PayPal, eftersom de vanligaste betalningsmetoderna redan är integrerade och bara kan ha nytta av de erfarenheter som PayPal har gjort med sina 5 miljoner tyska medlemmar.

    • Hur går det till att registrera sig hos PayPal?

      Under inköpsprocessen får du en fråga om du vill slutföra ditt köp via PayPal, eller också kan du använda knappen på bilden till höger "Registrera dig nu". Den leder direkt till PayPal-registreringen. Registreringen är naturligtvis kostnadsfri.

    • Vilka betalningsmetoder stödjer PayPal?

      Du har de vanligaste betalningsmetoderna att tillgå: Autogiro, kreditkort, Giropay och betalning från tillgodohavande. Autogiro är den populäraste betalningsmetoden för näthandeln. Kreditkort är speciellt omtyckt bland köpare från utlandet och blir allt vanligare även i Tyskland. Vid betalning från tillgodohavandet dras beloppet direkt från ditt PayPal-konto. Då loggar du dig direkt från PayPal till din internetbank.

  • Frågor om frakten
    • Vilken fraktoperatör anlitas?

      Din försändelse skickas med UPS.

    • Vilken leveranstid kan jag räkna med?

      Tillgängliga varor får du med standardfrakt inom 2-3 arbetsdagar med UPS.

    • Vad innebär fraktsättet standard försändelse?

      Med standard försändelse får du produkten inom 2-3 arbetsdagar med UPS.

    • Hur vet jag om en produkt är tillgänglig?

      En produkts tillgänglighet visas vid artikeldetaljerna och i översiktslistan.

      grön - direkt leveransklar
      gul - leveransdatum okänt
      gul/grön - leveransklar om 2-3 dagar
      röd - ej tillgänglig

    • Vad kan frakten kosta?

      Fraktpriset beror på valt betalningssätt, varans vikt liksom till vilket land varan ska skickas. Exakt information får du under Fraktkostnad i serviceområdet.

    • Kan man välja en annan leveransadress?

      Ja. Det går att få sin leverans till en annan adress. När du har registrerat dig som kund kan du spara upp till 6 olika leveransadresser vid "Mitt konto".

    • Kan man ändra en leveransadress?

      Ja. Vid "Mitt konto" kan du när som helst ändra leveransadressen med knappen "Ändra adress". Man kan radera en adress med knappen "Radera adress".

    • Kan man bestämma en standard-leveransadress?

      Ja. I "Mitt konto" kan man ange en av de sparade leveransadresserna som standard-leveransadress med knappen "Bestäm som standard-leveransadress".

    • Kan man söka efter ett visst uppdragsnummer?

      Ja. I "Mitt konto" under "Mina beställningar" kan man söka efter ett uppdragsnummer. Man kan också visa uppdragen från en viss tid eller de sista 5, 10, 25 eller 50 uppdragen.

    • Vad gör jag om mitt paket kommer fram defekt?

      I dessa fall är det mycket viktigt att du tar kontakt med oss omedelbart så att vi kan kontakta avsändaren. Om delar av varan är skadade eller skickar vi dem som reservdelar eller också byter vi hela leveransen. Det är till stor hjälp för oss om du tar bilder av den skadade sändningen och mejlar dem.

      Ta helst inte emot varan om den tydligt uppvisar en transportskada, dvs om paketet är skadat utvändigt.

    • Kan jag sända tillbaka en felaktigt beställd vara?

      Alla varor kan utan motivering sändas tillbaka till oss inom en månad från mottagningsdagen. Ta även gärna kontakt med oss per telefon 0734 71 19 00 . Ytterligare detaljer framgår av våra Allmänna affärsvillkor (AGB).

    • Kan jag ändra mitt lösenord?

      Ja. På platsen "Mitt konto" kan du ändra ditt lösenord. Förutsättningen är att du redan är inloggad.

    • Har min beställning redan skickats efter valet av betalnings- och fraktvillkor?

      Nej. Innan din beställning är slutförd får du ytterligare en sammanfattning över uppdragsgivare, räkningsmottagare, eventuellt annan leveransadress, vald betalnings- och frakttyp liksom vilka produkter som finns i varukorgen. Även fraktkostnaderna och eventuellt tillkommande expresskostnader visas en gång till. Inte förrän du trycker på knappen "Slutför beställningen" förmedlas beställningen till oss.

    • Får jag ett bekräftelse-mejl från RAMEDER?

      Ja. När din beställning har kommit till oss får du ett mejl från oss. Det får du sedan igen när vid har bearbetat ditt uppdrag och det förbereds för avsändning.

    • Kan man följa sändningen på internet?

      Ja. Om du loggar in, kan du på platsen "Mitt konto" se den aktuella statusen för din beställning. När uppdraget har statusen "Avsänt" kan sändningen följas. Klicka på "Detaljer" för att öppna Spåra paket.

    • Vad händer om leveransen försenas?

      Då får du ett mejl från oss. Om den nya leveranstiden skulle vara för lång kan du avbeställa uppdraget.

  • Frågor om dataskydd
    • Får jag automatiskt ett nyhetsbrev från RAMEDER?

      Nej. I "Mitt konto" kan du under "Registreringsuppgifter" prenumerera på vårt nyhetsbrev eller avbryta prenumerationen om du inte vill ha det längre. Till det behöver vi din e-postadress.

    • Är mina personuppgifter skyddade?

      Ja. Säkerheten är högt prioriterad hos Rameder och vi är mycket noga med att skydda dina personuppgifter. Vi använder de uppgifter som du har lämnat om dig själv uteslutande för att bearbeta ditt ärende och möjliggöra trevliga inköp hos oss.

    • På vilket sätt skyddas mina personuppgifter?

      När du till exempel gör en beställning hos oss behöver vi ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ev. kreditkortsnummer med giltighetstid och kontrollnummer. Med dessa uppgifter kan vi bearbeta uppdraget och informera dig om din beställnings status via e-post eller i brådskande fall per telefon.

      Om du vill använder vi uppgifterna till att aktivera en snabbåtkomst för dig. Med hjälp av snabbåtkomsten kan du göra framtida beställningar snabbare och enklare. Om du deltar i en utlottning eller någon annan aktion så behöver vid namn, adress och e-postadress för att eventuellt kunna kontakta dig.

      Om uppgifterna bearbetas av vår dataavdelning för att förbättra vår kundservice eller av tekniska skäl hos RAMEDER, så säkerställer vi att din rät till integritet respekteras fullständigt.

    • Vad händer med mina uppgifter?

      RAMEDER lämnar inga uppgifter om dig vidare till andra utanför RAMEDER med undantag för företag som har i uppdrag att sköta leveransen och andra som deltar i processen.

    • Hur skyddas kundinformationen hos RAMEDER?

      Vi använder en säker överföringsmetod, den så kallade "Secure Socket Lager" SSL-överföring ständigt med 128-bitars kryptering för att skydda dina uppgifter och för att bearbeta informationen. Alla data som överförs med den här metoder krypteras innan de sänds till oss. Vid omvandlingen till en kod krypteras dina personuppgifter som namn, adress, kreditkortsnummer eller kontoförbindelse av våra säkerhetsservrar. På så sätt kan dina uppgifter eller din information inte läsas av obehöriga under överföringen på nätet. Du kan även mejla till vår kundtjänst och begära att få din användarprofil raderad.

    • Vad är Cookies?

      Cookies är initialiseringsfiler för webbläsare. Det är markeringar med hjälp av vilka den centrala datorn (servern) kan se om användaren redan har varit där. Cookies underlättar identifieringen av surfaren och förhindrar upprepad registrering. För att ta bort cookies, gå till ditt operativsystem, sök i den aktuella katalogen efter en cookie som heter RAMEDER och radera den.

    • Får jag garanti på produkter från RAMEDER?

      För dig som privatkund gäller naturligtvis den lagstadgade garantitiden på 2 år för alla produkter.

  • Frågor om produkter och teknik
    • Vilken cykelhållare kan jag använda på ett kulhuvud av aluminium?

      Alla cykelhållare från MFT, Thule och från Cykell kan monteras på kulhuvuden av aluminium.

    • På vilka bilar kan man använda en bygelkoppling?

      Vi tar gärna reda på om det går att sätta en bygelkoppling på din dragbalk. Men för det behöver vi uppgifter om tillverkare, tillverkningsnummer och kontrollmärke på typskylten på din dragbalk.

    • Vilka cykelhållare har RAMEDER i sitt sortiment?

      Vi har cykelhållare som kan monteras på dragkroken, på taklasthållare eller på bakluckan. Beroende på modell kan 1 till 4 cyklar transporteras på dem.

    • Vad ska man tänka på när man köper en cykelhållare till dragkroken?

      Det är viktigt att kontrollera hur stor stödlast dragkroken är gjord för och vilken stödlast som krävs för den valda cykelhållaren. Dessa uppgifter finns i artikeldetaljerna och i monteringsanvisningen till artikeln. Dragkrokens stödlast får inte överskridas.

      Exempel: Du har en dragkrok med 75 kg stödlast och köper en cykelhållare med en egenvikt av 17 kg. Cyklarna som sätts på cykelhållaren får då inte tillsammans väga mer än 58 kg (stödlast - cyklarnas vikt).

      Vi har även cykelhållare med nerfällningsmekanism. Här kan man fälla ner cykelhållaren med monterade cyklar på. Då kommer man åt bagageutrymmet på de flesta personbilar.

      Vidare kräver många cykelhållare att dragkroken har ett visst minsta D-värde. Dragkrokens D-värde står i monteringsanvisningen eller på dragkrokens typskylt.

    • Vad ska man tänka på när man köper en cykelhållare till bakluckan?

      Till många skåpbilar, kombi- eller halvkombimodeller erbjuder vi cykelhållare för bakluckan. Om cykelhållaren passar för din bil framgår av monteringsanvisningen eller en rekommendationslista i artikeldetaljerna vid "monteringsanvisning". Vid transport av cyklar på bakluckan får bilens baklyktor inte skymmas. Om det tredje bromsljuset skyms finns det ett extra tredje bromsljus för cykelhållare i vårt sortiment.

    • Vad ska man tänka på när man köper en takmonterad cykelhållare?

      Man måste kontrollera vilka taklasthållare (fyrkantsrör eller skenprofiler av aluminium) och vilka mått på hållaren (bredd och höjd) som cykelhållaren passar på. Dessutom får taklasthållarens maximala belastbarhet och taklasten som står i bruksanvisningen inte överskridas.

    • Med vilken vikt kan jag belasta mina taklasthållare?

      Taklasthållarens maximala bärlast står i artikeldetaljerna. Dessutom står bilens maximala taklast i bilens bruksanvisning. Bilens taklast får inte överskridas.

    • Kan jag fortsätta använda dragkroken efter en skada baktill på bilen?

      Efter en olycka med skador baktill på en bil med dragkrok finns risken att dragkroken kan ha böjts eller att det uppstått sprickor i materialet. Därför måste man av säkerhetsskäl montera en ny dragkrok efter en sådan olycka.

    • Fungerar inte blinkern bak på bilen och på släpet?

      Om du har monterat en Top-Tronic elsats och denna felbild uppträder, är orsaken oftast bristande permanent strömförsörjning av tillsatsrelät. Kontrollera detta. Om permanentströmmen till tillsatsrelät fungerar ber vi dig ringa upp oss. Medarbetarna på vår teknik-hotline kommer att hjälpa dig att reda ut problemet.

    • Fanns det ingen C2-kontrollampa i min elsats?

      I en relä-elsats ingår det i allmänhet en kontrollampa. Ring till oss om den saknas, så skickar vi den. För Top-Tronic eller databuss-elsatser behövs ingen C2-kontrollampa längre. Därför ingår den heller inte i leveransen.

    • Vad ska jag göra om styrdonet i min elsats brummar?

      Då måste man kontrollera om släpet har ett dimbakljus, eftersom styrdonet känner av att det finns ett släp via dimbakljuset. Om släpet saknar dimbakljus måste man eftermontera ett.

    • Vad ska jag göra om allt lyser "för fullt" på diodtestinstrumentet när jag kontrollerar elsystemet?

      Diodtestinstrumentet är på grund av för liten strömupptagning inte lämpat för kontrollen. Man måste belasta med 21 Watt. För det erbjuder vi vår ljusbalk.

    • Kan RAMEDER erbjuda elsatser för USA-importerade bilar?

      På grund av olikheter i uppbyggnaden av styrdonen för elsystemet och den amerikanska belysningskopplingen har vi inte dem i vårt sortiment.

    • Vilket avstånd måste det vara mellan kulstången och stötfångaren (frirumsmåtten)?

      Avståndet från stötfångaren till kulhuvudets mitt måste vara 6, 5 mm. Höjden från marken till kulhuvudets mitt måste vara mellan 35 och 42 cm när bilen är belastad.