Meny

Dragkrok för husbil - praktisk och okomplicerat

Den som vill ut och resa och inte vill vara "bunden" till en viss plats, satsar allt oftare på en husbil. Den erbjuder alla slags komfort på ett litet utrymme och kan inrättas exakt efter semesterns behov.

Antingen det är en så kallad "plåtis" en skåpbil med husbilsinredning, en husbil med alkov som sovutrymme över förarhytten, eller campingbuss, delintegrerad med förarhytt och bostadsdel eller som helintegrerad lyxfarkost utan separat förarhytt - för varje behov finns det en husbil som passar. Om man planerar en expedition till avlägsna regioner finns det till och med husbilar på terrängbils-chassi eller fyrhjulsdrivna lastbilar, till exempel från Woelcke, Mercedes Zetros eller EarthRoamer från USA.

Innehållsförteckning

Husbil med cykelhållare

1. Dragkrok för husbil | Fråga nu

Om vi har väckt ditt intresse, så fyll i nedanstående formulär så fullständigt som möjligt så att vi kan lämna ett passande erbjudande om en dragkrok för husbilen. Om du även är intresserad av montering av den, så ange det i kommentarrutan

Personuppgifter

Fordonsdata

Rutorna med * är obligatoriska.

2. Dragkrok montering - priser

Vi får många förfrågningar från kunder om vill utrusta sin husbil med en dragkrok. Ofta ställs följande frågor:

  • Vad kostar dragkroken?
  • Utför ni även monteringen?
  • Vad kostar monteringen?

Dessa frågor är inte lika lätta att svara på för husbilar som för vanliga personbilar. Orsaken är mångfalden av bodelar och utrustningsvarianter. Rameder säljer dragkrokar för husbilar från 5.168 Skr. Priset för monteringen påverkas i hög grad av bodelens komplexitet. Vårt exempel utgår från prisbilden för en typisk husbil Knaus Van Ti.

Wohnmobil | KNAUS VAN TI

  • Dragkrok 5.168 Skr
  • + Sats diagonalstag för Alko chassi 1.748 Skr
  • + 13-polig elsats Top Tronic 1.406 Skr
  • + Fraktkostnader 144 Skr

Total kostnad

18.466 Skr

alla priser inklusive 25 % moms

3. Vi säljer dragkrokar från Sawiko & Linnepe!

Vi tillverkar inte dragkrokar för husbilar själva, utan levererar dem med support och till fördelaktigare villkor än någon annan när det gäller leveranstid och kostnader. För att klara av detta samarbetar vi med två partner som är internationellt ledande inom dragkrokar för husbil och transportlösningar för husbilar. Dels företaget SAWIKO i Neuenkirchen. Det har sedan två årtionden ett enastående anseende och tillverkar dragkrokar som passar för de flesta husbilar. Företaget LINNEPE Anhängerkupplungen med säte i Ennepetal (Nordrhein-Westfalen) har mer än 50 års erfarenhet av special-dragkrokar för husbilar och har ett utmärkt anseende inom branschen. Företaget Rameder ger optimalt stöd genom sina gedigna kunskaper på området. Alltifrån beställningen till stöd för viktiga frågor eller frågor om själva installationen - vår välutbildade personal ställer gärna upp med ordentlig rådgivning.

4. Vad ska man tänka på vid köp av dragkrok?

Vi är marknadsledande inom dragkrokar och har ett antal dragkrokar till husbil att erbjuda. I princip är det inga större skillnader mellan personbilar eller suvar och husbilar när det gäller köp och montering av dragkrok. I varje fall måste det så kallade D-värdet beaktas. Det står på dragkrokens typskylt. Om det står två D-värden på skylten så är endast det lägre värdet avgörande vid alla beräkningar. D-värdet är det centrala måttet när det gäller draganordningens hållfasthet: Det anger anordningens utmattningshållfasthet i kilonewton (kN). Det är alltså avgörande för om draganordningen faktiskt är tillräckligt stabil för en lång semesterresa.

Förutom D-värdet måste man ta hänsyn till fordonets tillåtna totalvikt och den tillåtna släpvikten vid monteringen av dragkrok på husbilen. Tillåten släpvikt och max möjlig totalvikt framgår av registreringsbevisen. Du kan vid behov fråga vår support om dragkroken är lämpad för den önskade användningen. Tillverkaren av husbilen, men även vi, kan informera om det överhuvudtaget är möjligt att montera en dragkrok. I allmänhet har de flesta husbilar en bärkraftig ram. Om din husbil har ett överhäng bak så måste man även montera en ramförlängning. Många modeller har redan en sådan som standard. Den måste ändå testas avseende hållfasthet. Om den inte är tillräckligt dimensionerad måste ramförlängningen bytas. Den egentliga monteringen av dragkrok och elsats är annars inte krångligare än på en personbil.

5. Vilka typer av husbilar finns det?

Husbilar har - beroende av ägarens krav - mycket omfattande utrustning. Ändå kan det ibland vara meningsfullt att även montera en dragkrok. Med en sådan kan man ta med sig cyklar, båtar, sportutrustning, hästar eller även motorcyklar och en småbil utan att inkräkta på bostads- eller bagageutrymme. Oberoende av vilket husbilsmärke och vilken modell du bestämmer dig för, en dragkrok passar nästan alltid på bilen. Husbilar finns i praktiskt taget alla prisklasser och i otaliga utrustningsvarianter och storlekar - och nästan alla kan utrustas med en dragkrok.

  • Adria
  • Ahorn
  • Bela
  • bimobil
  • Bürstner
  • Capron
  • Carado
  • Carthago
  • Challenger
  • Chausson
  • CI International Riviera
  • Concorde
  • Dethleffs
  • Elnagh
  • Eura Mobil
  • Forster
  • Frankia
  • Giottiline PLA
  • Glücksmobil
  • Heku
  • Hobby
  • Hymer
  • Joint
  • Karmann Mobil
  • Knaus
  • la strada
  • Laika
  • LMC
  • Lord Münsterland Caravan
  • McLoius
  • Miller
  • Mobilvetta
  • Morelo
  • Niesmann + Bischoff
  • nobelart
  • Orangecamp
  • PhoeniX
  • Pilote
  • Pössl
  • Rimor
  • Rollerteam Granduca
  • Sun Living
  • Sunlight
  • T.E.C.
  • VARIOmobil
  • Völkner
  • Weinsberg
  • Westfalia

6. Totalvikt husbil | Värt att veta

Innan du beger dig ut på semesterresan bör du i varje fall ta reda på vilka regler som gäller för trafik med detta "fordonståg". Reglerna i olika länder i Europa skiljer sig något men inte mycket från varandra. För Sverige gäller: Fordonståg, dvs dragbil + släp får köra högst 80 km/h. Väger fordonståget mer än 3,5 ton eller är längre än sju meter är det i Tyskland generellt förbjudet att använda det vänstra körfältet på en trefilig motorväg. Dessutom är i Tyskland parkering på trottoaren inte tillåtet om fordonståget väger mer än 2,8 ton. Vid kombinationen husbil + släp överskrids oftast dessa övre gränser eftersom redan dragfordonet ensamt väger så mycket. Vi kan dessa lagregler och hjälper även till på denna punkt. Det som vi naturligtvis inte kan veta är om det finns tillräcklig plats för fordonståget att vända och parkera på den ställplats som du vill besöka.

Eftersom din husbil i alla fall med sin bodel, inredning, bagage och passagerare har rätt mycket att bära på, så är det också viktigt att känna till fordonets axeltryck och nyttolast. Med axeltryck menas den vikt som hjulen på fram- respektive bakaxeln för över till vägen. Den tillåtna vikten visas i registreringsbeviset för dragbilen under punkt "Kopplingsanordning" och i registreringsbeviset för släpvagnen under punkterna "Vikter" och "Kopplingsanordning" samt under "Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser mm.)". I regel står det tillåtna axeltrycket även i bruksanvisningen eller på en skylt som antagligen sitter i motorrummet eller vid passagerardörren fram. Det bästa sättet att ta reda på axeltrycken är att först köra upp med bara framhjulen och sedan med bakhjulen på fordonsvågen. Det kan man till exempel göra på stora vågar som till exempel kan finnas på avfallsstationer. Nyttolasten är skillnaden mellan tjänstevikten och den tillåtna totalvikten, motsvarar alltså den faktiska lasten. För övrigt räknas även påbyggda delar på fordonet som last.

Hur mycket vikt som får lastas på släpet efter husbilen beror även på om släpet har egna bromsar eller inte. Släpvikten för obromsade och för bromsade släp finns i registreringsbeviset under punkt "Kopplingsanordning" I princip är reglerna för husbil och släp samma som för personbil och släp. Avgörande är både fordonets och släpets mått och vikt, liksom det max tillåtna trycket på axlar och draganordning. De avgörande frågorna är: Går det att ha ett släp enligt önskemålen? Och finns det en dragkrok som passar? Registreringsbevis, tillverkarens datablad, vårt dokument "Wohnmobilanfrage" ("Husbilsfrågor") och vår support hjälper dig att svara på dessa frågor.

7. Juridiska frågor

För att undvika senare problem med släpet eller polisen bör du även känna till din husbils dimensioner: Generellt måste dragkrokens kula på en belastad bil vara mellan 350 och 420 mm från marken. Dessutom finns det en bestämmelse tyska vägtrafikförordningen om hur långt ett fordonståg får vara: Släpet får vara högst 12 meter långt. Hela ekipaget får i Tyskland inte överskrida 18 meter. I Sverige gäller 24 meter. En fråga om behov är därför meningsfull, för många husbilsmodeller har plats för hela familjen och dess packning och är i sig själva över sju till tolv meter långa. Därför är vår beställningsprocedur för husbilar lite utförligare än för personbilar och suvar. Vi kontrollerar tillsammans med varje kund, vad som är möjligt. För förutom våra praktiska dragkrokar för husbil är ofta cykelhållare eller takboxar i olika storlekar ett användbart transportalternativ.

I våra temavärldar „Dragkrokar“, „Cykelhållare“ „Takräcken och /skidhållare“ hittar du snart en produkt som passar dig.