Meny

Vi förklarar alla fackuttryck för dig

Eftersom området dragkrokar, elsatser, takboxar och cykelhållare är mycket komplext så har vi skrivit en förklaring till de viktigaste fackuttrycken så att du säkert vet vad det handlar om.

Legend

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

Fachbegriff Lexikon

0-9
  • 7-polig
    7-polig
    Den 7-poliga elsatsen används i regel för små släpkärror. Det går inte att ansluta en backstrålkastare.
    7-polig
    7-polig
    Den 7-poliga elsatsen används i regel för små släpkärror. Det går inte att ansluta en backstrålkastare.
  • 13 polig
    13 polig
    Den 13-poliga elsatsen krävs redan för många nya släp (med backstrålkastare). Med de här elsatserna finns alla möjligheter tillgängliga. De kan användas för cykelhållare, husvagnar och med en 7-polig adapter även för små släpkärror. Med utvidgningssatsen för permanent strömförsörjning och gods kan man även få innerbelysning i en hästtransport eller kylskåp i en husvagn.
    13 polig
    13 polig
    Den 13-poliga elsatsen krävs redan för många nya släp (med backstrålkastare). Med de här elsatserna finns alla möjligheter tillgängliga. De kan användas för cykelhållare, husvagnar och med en 7-polig adapter även för små släpkärror. Med utvidgningssatsen för permanent strömförsörjning och gods kan man även få innerbelysning i en hästtransport eller kylskåp i en husvagn.
A
  • Adapter
    Adapter
    En adapter behövs om man har en 13-polig elsats och vill dra ett 7-poligt släp. Man behöver en adapter från 13-polig till 7-polig.

    Det finns även möjlighet att använda en adapter från 7-polig till 13-polig. Då är det endast passformen som anpassas, inte funktionen. Det betyder att t.ex. backstrålkastaren på släpet inte fungerar.
    Adapter
    Adapter
    En adapter behövs om man har en 13-polig elsats och vill dra ett 7-poligt släp. Man behöver en adapter från 13-polig till 7-polig.

    Det finns även möjlighet att använda en adapter från 7-polig till 13-polig. Då är det endast passformen som anpassas, inte funktionen. Det betyder att t.ex. backstrålkastaren på släpet inte fungerar.
  • Aktivering
    Aktivering
    För att alla elsatsens funktioner ska kunna utnyttjas måste den aktiveras. Det kan i regal göras med ett diagnostestinstrument på en bilverkstad. I regel fungerar inte sådant som dimbakljus eller avstängning av parkeringshjälpen förrän elsatsen aktiverats.
    Aktivering
    Aktivering
    För att alla elsatsens funktioner ska kunna utnyttjas måste den aktiveras. Det kan i regal göras med ett diagnostestinstrument på en bilverkstad. I regel fungerar inte sådant som dimbakljus eller avstängning av parkeringshjälpen förrän elsatsen aktiverats.
  • Aluminiumprofil
    Aluminiumprofil
    Aluminiumprofilen är en taklasthållare med oval diameter i silver. Denna form av taklasthållare väljs mest för utseendets skull. När man väljer takbox eller cykelhållare måste man alltid kontrollera exakt hur stor taklasthållaren får vara maximalt.

    Fördelen med den här taklasthållaren är att takboxar och cykelhållare i många fall kan fästas med T-spåradaptrar.
    Aluminiumprofil
    Aluminiumprofil
    Aluminiumprofilen är en taklasthållare med oval diameter i silver. Denna form av taklasthållare väljs mest för utseendets skull. När man väljer takbox eller cykelhållare måste man alltid kontrollera exakt hur stor taklasthållaren får vara maximalt.

    Fördelen med den här taklasthållaren är att takboxar och cykelhållare i många fall kan fästas med T-spåradaptrar.
B
  • Bearbetning av stötfångaren
    Bearbetning av stötfångaren
    Det innebär att man måste göra ett urtag i stötfångaren. Urtaget kan behöva göras i den synliga eller den icke synliga delen (undersidan) av stötfångaren. De exakta måtten står i monteringsanvisningen till dragkroken.
    Bearbetning av stötfångaren
    Bearbetning av stötfångaren
    Det innebär att man måste göra ett urtag i stötfångaren. Urtaget kan behöva göras i den synliga eller den icke synliga delen (undersidan) av stötfångaren. De exakta måtten står i monteringsanvisningen till dragkroken.
  • Belysningskoppling, amerikansk
    Belysningskoppling, amerikansk
    Vid amerikansk belysningskoppling sitter blinkers och bromsljus i samma lamphus och får ström via en glödtråd. Blinkersen lyser rött.
    Belysningskoppling, amerikansk
    Belysningskoppling, amerikansk
    Vid amerikansk belysningskoppling sitter blinkers och bromsljus i samma lamphus och får ström via en glödtråd. Blinkersen lyser rött.
  • Bladfjädrar
    Bladfjädrar
    Bladfjädrar är ett antal metallplattor som sitter ihop och bildar en fjäder som används i transportbilar och terrängfordon. Alltså på fordon som belastas hårt.
    Bladfjädrar
    Bladfjädrar
    Bladfjädrar är ett antal metallplattor som sitter ihop och bildar en fjäder som används i transportbilar och terrängfordon. Alltså på fordon som belastas hårt.
  • Bygelsystem
    Bygelsystem
    Här fästs en U-bygel runt taklasthållaren. Monteringen sker med hjälp av byglar och handrattar, så inga verktyg behövs. Beroende på modell är takboxen lämpad för taklasthållare från 42 mm till 70 mm bredd.
    Bygelsystem
    Bygelsystem
    Här fästs en U-bygel runt taklasthållaren. Monteringen sker med hjälp av byglar och handrattar, så inga verktyg behövs. Beroende på modell är takboxen lämpad för taklasthållare från 42 mm till 70 mm bredd.
  • Bygelkoppling
    Bygelkoppling
    Bygelkopplingen fyller samma funktion som kulstången eller flänskulan hos en dragkrok eller dragbalk. Den är till för att dra släp med ringögla.
    Bygelkoppling
    Bygelkoppling
    Bygelkopplingen fyller samma funktion som kulstången eller flänskulan hos en dragkrok eller dragbalk. Den är till för att dra släp med ringögla.
C
  • Check-kontroll
    Check-kontroll
    Check-kontroll betecknar system i bilen som övervakar bilens belysning och indikerar eventuella fel. Indikeringen sker optiskt eller akustiskt och kan finnas på en display eller i färddatorn. Eftersom släpet måste fungera oberoende av bilens belysning på dessa bilar, krävs det så kallade elsatser för check-kontroll eller kompletteringsbara elsatser med gränssnitt för check-kontroll för att undvika skador på bilens elsystem. Elsatser med gränssnitt för check-kontroll måste kompletteras med en utvidgningssats om det finns ett check-kontroll-system.
    Check-kontroll
    Check-kontroll
    Check-kontroll betecknar system i bilen som övervakar bilens belysning och indikerar eventuella fel. Indikeringen sker optiskt eller akustiskt och kan finnas på en display eller i färddatorn. Eftersom släpet måste fungera oberoende av bilens belysning på dessa bilar, krävs det så kallade elsatser för check-kontroll eller kompletteringsbara elsatser med gränssnitt för check-kontroll för att undvika skador på bilens elsystem. Elsatser med gränssnitt för check-kontroll måste kompletteras med en utvidgningssats om det finns ett check-kontroll-system.
D
  • D-värde
    D-värde
    En dragkroks D-värde är beräkningsgrunden för tillåten släpvikt. När det en gång har bestämts och kontrollerats förblir den oförändrad.
    D-värde
    D-värde
    En dragkroks D-värde är beräkningsgrunden för tillåten släpvikt. När det en gång har bestämts och kontrollerats förblir den oförändrad.
  • Databuss
    Databuss
    Databuss-elsatsen ansluts direkt till bilens databussystem. Ett fel i släpet indikeras av systemet i bilen. Genom frikoppling kan även andra system användas, som till exempel parkeringshjälpavstängning vid släpvagnsdrift eller släpvagnsstabilisering. Man behöver inte installera någon kontrollampa.
    Databuss
    Databuss
    Databuss-elsatsen ansluts direkt till bilens databussystem. Ett fel i släpet indikeras av systemet i bilen. Genom frikoppling kan även andra system användas, som till exempel parkeringshjälpavstängning vid släpvagnsdrift eller släpvagnsstabilisering. Man behöver inte installera någon kontrollampa.
  • Diagnostiserbar
    Diagnostiserbar
    Det är endast möjligt vid databusselsatser. På en bilverkstad kan man avläsa fel hos bilen med ett diagnostestinstrument.
    Diagnostiserbar
    Diagnostiserbar
    Det är endast möjligt vid databusselsatser. På en bilverkstad kan man avläsa fel hos bilen med ett diagnostestinstrument.
  • Dragbalk
    Dragbalk
    En dragbalk är en specialform av dragkrok som inte har dragkula utan flänskula. På dragbalkar kan man använda olika flänskulor. På transportbilar är denna form av dragkrok att rekommendera eftersom man kan ställa in höjden optimalt med olika flänskulor
    Dragbalk
    Dragbalk
    En dragbalk är en specialform av dragkrok som inte har dragkula utan flänskula. På dragbalkar kan man använda olika flänskulor. På transportbilar är denna form av dragkrok att rekommendera eftersom man kan ställa in höjden optimalt med olika flänskulor
  • Dragkrok
    Dragkrok
    En dragkrok, även känd under namnet släpvagnskoppling är en anordning med vilken man kan koppla ett släpfordon efter ett fordon (personbil, lastbil, buss, VAN). Beroende på fordon och släpfordon finns det olika konstruktioner som förklaras detaljerat i listan över fackuttryck.
    Dragkrok
    Dragkrok
    En dragkrok, även känd under namnet släpvagnskoppling är en anordning med vilken man kan koppla ett släpfordon efter ett fordon (personbil, lastbil, buss, VAN). Beroende på fordon och släpfordon finns det olika konstruktioner som förklaras detaljerat i listan över fackuttryck.
  • Dragkrok, avtagbar
    Dragkrok avtagbar
    På en avtagbar dragkrok kan man ta av dragkulan. Man måste alltid ta av dragkulan när dragkroken inte används. Man skiljer mellan 2 avtagbara system. Å ena sidan det manuella spaksystemet och å den andra sidan det helautomatiska systemet.
    Dragkrok, avtagbar
    Dragkrok avtagbar
    På en avtagbar dragkrok kan man ta av dragkulan. Man måste alltid ta av dragkulan när dragkroken inte används. Man skiljer mellan 2 avtagbara system. Å ena sidan det manuella spaksystemet och å den andra sidan det helautomatiska systemet.
  • Dragkrok, fällbar
    Dragkrok fällbar
    På en fällbar dragkrok är dragkulan alltid fast förankrat i tvärbalken. Detta system är försett med en ratt som ska användas för att fälla ner dragkulan. När man trycker lätt på dragkulan snäpper det in och låses i sitt ändläge. För att vrida bort det rör man på ratten och lyfter lätt i dragkulan ur låsningen. Nu kan dragkulan åter fällas in och låsas under bilen.
    Dragkrok, fällbar
    Dragkrok fällbar
    På en fällbar dragkrok är dragkulan alltid fast förankrat i tvärbalken. Detta system är försett med en ratt som ska användas för att fälla ner dragkulan. När man trycker lätt på dragkulan snäpper det in och låses i sitt ändläge. För att vrida bort det rör man på ratten och lyfter lätt i dragkulan ur låsningen. Nu kan dragkulan åter fällas in och låsas under bilen.
  • Dragkrok, fast utförande
    Dragkrok fast utförande
    En fast dragkrok innebär att dragkulan är fast förankrat i tvärbalken (skruvat eller svetsat) och syns därmed alltid. Även om dragkrokens kulhuvud bara är fastskruvat är det inte tillåtet att ta bort det eftersom bilens körtillstånd då blir ogiltigt.
    Dragkrok, fast utförande
    Dragkrok fast utförande
    En fast dragkrok innebär att dragkulan är fast förankrat i tvärbalken (skruvat eller svetsat) och syns därmed alltid. Även om dragkrokens kulhuvud bara är fastskruvat är det inte tillåtet att ta bort det eftersom bilens körtillstånd då blir ogiltigt.
  • Dragkrok, helautomatiskt system
    Dragkrok, helautomatiskt system
    Upplåsningen av kulstången sker med en ratt eller en låsarm. När man drar ut eller trycker in ratten kan den vridas tills den snäpper in. Först då kan kulstången tas av. När kulstången sätts in igen trycker man in den i fästet med uppdragen ratt tills ratten hoppar tillbaka och därmed snäpper in. Fördelen med det helautomatiska systemet är att det är låsbart och att det är lämpat för alla typer av släp. Dessutom är de helautomatiska systemen mycket bekväma, kan belastas mycket hårt och har lång livslängd.
    Dragkrok, helautomatiskt system
    Dragkrok, helautomatiskt system
    Upplåsningen av kulstången sker med en ratt eller en låsarm. När man drar ut eller trycker in ratten kan den vridas tills den snäpper in. Först då kan kulstången tas av. När kulstången sätts in igen trycker man in den i fästet med uppdragen ratt tills ratten hoppar tillbaka och därmed snäpper in. Fördelen med det helautomatiska systemet är att det är låsbart och att det är lämpat för alla typer av släp. Dessutom är de helautomatiska systemen mycket bekväma, kan belastas mycket hårt och har lång livslängd.
  • Dragkrok, sticks in bakifrån
    Dragkrok, sticks in bakifrån
    Ett ekonomiskt utförande för avtagbara dragkrokar. På en del bilmodeller måste stötfångaren bearbetas på ett sätt som inte går att täcka över. Därmed syns fästet när dragkulan är avtagen. Det framgår av artikeldetaljerna för dragkroken om detta gäller din bil.
    Dragkrok, sticks in bakifrån
    Dragkrok, sticks in bakifrån
    Ett ekonomiskt utförande för avtagbara dragkrokar. På en del bilmodeller måste stötfångaren bearbetas på ett sätt som inte går att täcka över. Därmed syns fästet när dragkulan är avtagen. Det framgår av artikeldetaljerna för dragkroken om detta gäller din bil.
  • Dragkrok, sticks in snett underifrån
    Dragkrok, sticks in snett underifrån
    Detta är ett snyggare utförande av en dragkrok som sticks in bakifrån, eftersom fästet på många fordonsmodeller inte syns när dragkulan är borttagen Detta system är enkelt att hantera och låsbart. Det framgår av artikeldetaljerna för dragkroken om detta gäller din bil.
    Dragkrok, sticks in snett underifrån
    Dragkrok, sticks in snett underifrån
    Detta är ett snyggare utförande av en dragkrok som sticks in bakifrån, eftersom fästet på många fordonsmodeller inte syns när dragkulan är borttagen Detta system är enkelt att hantera och låsbart. Det framgår av artikeldetaljerna för dragkroken om detta gäller din bil.
  • Dragkrok, som sticks in underifrån
    Dragkrok, som sticks in underifrån
    Systemet där dragkroken sticks in underifrån är det snyggaste utförandet av avtagbara dragkrokar. Dragkroksfästet försvinner helt under bilen, så utseendet förändras inte alls. Om det behöver göras ett urtag i stötfångaren har vi som tillbehör ett passande täcklock för många bilar. Det framgår av artikeldetaljerna för dragkroken om detta gäller din bil.
    Dragkrok, som sticks in underifrån
    Dragkrok, som sticks in underifrån
    Systemet där dragkroken sticks in underifrån är det snyggaste utförandet av avtagbara dragkrokar. Dragkroksfästet försvinner helt under bilen, så utseendet förändras inte alls. Om det behöver göras ett urtag i stötfångaren har vi som tillbehör ett passande täcklock för många bilar. Det framgår av artikeldetaljerna för dragkroken om detta gäller din bil.
  • Dragkula
    Dragkula
    Dragkulan är den del av dragkroken som till exempel släpets kulhandske eller cykelhållaren fästs i. Normalmåttet är 50 mm. Om dragkulans diameter är under 49 mm måste den bytas.
    Dragkula
    Dragkula
    Dragkulan är den del av dragkroken som till exempel släpets kulhandske eller cykelhållaren fästs i. Normalmåttet är 50 mm. Om dragkulans diameter är under 49 mm måste den bytas.
E
  • Elektroniskt StabilitetsProgram (ESP)
    Elektroniskt StabilitetsProgram (ESP)
    ESP betyder "Electronic Stability Program". Det är ett elektroniskt system som hjälper föraren att kontrollera bilen även i kritiska situationer. ESP känner av hjul som slirar och bromsar dem så att de åter får fäste och bilen förblir stabil.
    Elektroniskt StabilitetsProgram (ESP)
    Elektroniskt StabilitetsProgram (ESP)
    ESP betyder "Electronic Stability Program". Det är ett elektroniskt system som hjälper föraren att kontrollera bilen även i kritiska situationer. ESP känner av hjul som slirar och bromsar dem så att de åter får fäste och bilen förblir stabil.
  • Elsats
    Elsats
    En elsats är till för elanslutningen mellan bil och släp. Det finns två huvudtyper av elsatser. 7-polig och 13-polig. De två typerna har olika insats- och användningsområden, som förklaras detaljerat bland fackuttrycken.
    Elsats
    Elsats
    En elsats är till för elanslutningen mellan bil och släp. Det finns två huvudtyper av elsatser. 7-polig och 13-polig. De två typerna har olika insats- och användningsområden, som förklaras detaljerat bland fackuttrycken.
  • Elsat specifik
    Elsat specifik
    Denna elsats är endast avsedd för ett visst fordon. Den har i regel kompakt stickpropp som sätts ihop med stickproppen för bakljuset på bilen eller på motsvarande anslutningspunkter. El-uttaget är i många fall redan komplett anslutet. Kabellängden stämmer för den avsedda bilen och monteringsanvisningen är skriven speciellt för den.
    Elsat specifik
    Elsat specifik
    Denna elsats är endast avsedd för ett visst fordon. Den har i regel kompakt stickpropp som sätts ihop med stickproppen för bakljuset på bilen eller på motsvarande anslutningspunkter. El-uttaget är i många fall redan komplett anslutet. Kabellängden stämmer för den avsedda bilen och monteringsanvisningen är skriven speciellt för den.
  • Elsat universell
    Elsat universell
    Det är en elsats som passar till flera biltyper och som ansluts med kabelsnabbkopplingar till bilens baklyktor. Då finns inga förberedda stickproppar. Varje nödvändig kabel till baklyktorna måste anslutas till elsatsens kabelsträng med kabelsnabbkopplingar. Polerna i eluttaget måste skruvas ihop med elsatsens kablar en och en. De universella elsatserna passar till nästan alla bilar som inte har förberedd kabelstam. Kabellängden är tillräcklig för nästan alla bilar.
    Elsat universell
    Elsat universell
    Det är en elsats som passar till flera biltyper och som ansluts med kabelsnabbkopplingar till bilens baklyktor. Då finns inga förberedda stickproppar. Varje nödvändig kabel till baklyktorna måste anslutas till elsatsens kabelsträng med kabelsnabbkopplingar. Polerna i eluttaget måste skruvas ihop med elsatsens kablar en och en. De universella elsatserna passar till nästan alla bilar som inte har förberedd kabelstam. Kabellängden är tillräcklig för nästan alla bilar.
  • Eluttag
    Eluttag
    Via eluttaget får släpet ström. En dragkrok levereras alltid med en elsats. Eluttaget är en del av elsatsen och och monteras i regel direkt bredvid dragkrokens fäste.
    Eluttag
    Eluttag
    Via eluttaget får släpet ström. En dragkrok levereras alltid med en elsats. Eluttaget är en del av elsatsen och och monteras i regel direkt bredvid dragkrokens fäste.
F
  • Färddator
    Färddator
    En färddator visar data såsom bränsleförbrukning, batteriets laddningsstatus och mycket mera. I färddatorn finns det ofta även ett check-kontrollsystem.
    Färddator
    Färddator
    En färddator visar data såsom bränsleförbrukning, batteriets laddningsstatus och mycket mera. I färddatorn finns det ofta även ett check-kontrollsystem.
  • Flänskula
    Flänskula
    Flänskulan fungerar ungefär som dragkrokens kulstång. I många fall kan den bytas ut mot en annan flänskula när man har dragbalk.
    Flänskula
    Flänskula
    Flänskulan fungerar ungefär som dragkrokens kulstång. I många fall kan den bytas ut mot en annan flänskula när man har dragbalk.
  • Fordon
    Fordon
    Ett fordon, eller bil är ett flerspårigt motorfordon för transport av människor (personbil och buss) och gods (lastbil). Bilar kallar vi i regel fordon som är avsedda för personbefordran och som får framföras med körkort för personbil.
    Fordon
    Fordon
    Ett fordon, eller bil är ett flerspårigt motorfordon för transport av människor (personbil och buss) och gods (lastbil). Bilar kallar vi i regel fordon som är avsedda för personbefordran och som får framföras med körkort för personbil.
  • Fyrkantsprofil
    Fyrkantsprofil
    En fyrkantslasthållare består av ett fyrkantigt rör som är överdraget med svart plast.
    Fyrkantsprofil
    Fyrkantsprofil
    En fyrkantslasthållare består av ett fyrkantigt rör som är överdraget med svart plast.
G
  • Grip-system
    Grip-system
    Med grip-systemen fästs takboxen med klamrar som griper tag om taklasthållarna. Systemet Fast Grip passar för taklasthållare upp till 90 mm och en maximal last av 50 kg. Systemet Power Grip passar för taklasthållare upp till 80 mm och en maximal last av 75 kg.
    Grip-system
    Grip-system
    Med grip-systemen fästs takboxen med klamrar som griper tag om taklasthållarna. Systemet Fast Grip passar för taklasthållare upp till 90 mm och en maximal last av 50 kg. Systemet Power Grip passar för taklasthållare upp till 80 mm och en maximal last av 75 kg.
K
  • Kombi
    Kombi
    En kombi har i regel bakrutan integrerad i bakluckan.
    Kombi
    Kombi
    En kombi har i regel bakrutan integrerad i bakluckan.
  • Krängningshämmarsystem
    Krängningshämmarsystem
    Krängningshämmarsystemet monteras på släpvagnens dragstång. Det förhindrar att släpet "hoppar" eller "slingrar" vid ojämnheter i körbanan. Detta system rekommenderas för tunga släp. Äldre krängningshämmarsystem fordrar en viss minimilast på släpet för att fungera ordentligt.
    Krängningshämmarsystem
    Krängningshämmarsystem
    Krängningshämmarsystemet monteras på släpvagnens dragstång. Det förhindrar att släpet "hoppar" eller "slingrar" vid ojämnheter i körbanan. Detta system rekommenderas för tunga släp. Äldre krängningshämmarsystem fordrar en viss minimilast på släpet för att fungera ordentligt.
  • Kulstång
    Kulstång
    Kulstången är tillsammans med dragkulan den del av dragkroken som släpet eller cykelhållaren kopplas till.
    Kulstång
    Kulstång
    Kulstången är tillsammans med dragkulan den del av dragkroken som släpet eller cykelhållaren kopplas till.
L
  • Ljusbalk
    Ljusbalk
    Med en ljusbalk kan alla funktioner från den 7- och 13-poliga elsatsens uttag kontrolleras. Med multimeter eller diodtestare kan man inte kontrollera helt säkert.
    Ljusbalk
    Ljusbalk
    Med en ljusbalk kan alla funktioner från den 7- och 13-poliga elsatsens uttag kontrolleras. Med multimeter eller diodtestare kan man inte kontrollera helt säkert.
M
  • Manuellt spaksystem
    Manuellt spaksystem
    Upplåsningen av kulstången sker med en ratt eller en låsarm. När man drar ut eller trycker in ratten kan den vridas tills den snäpper in. Först då kan kulstången tas av. När kulstången sätts in igen trycker man in den i fästet med uppdragen ratt tills ratten hoppar tillbaka och därmed snäpper in. Fördelen med det helautomatiska systemet är att det är låsbart och att det är lämpat för alla typer av släp. Dessutom är de helautomatiska systemen mycket bekväma, kan belastas mycket hårt och har lång livslängd.
    Manuellt spaksystem
    Manuellt spaksystem
    Upplåsningen av kulstången sker med en ratt eller en låsarm. När man drar ut eller trycker in ratten kan den vridas tills den snäpper in. Först då kan kulstången tas av. När kulstången sätts in igen trycker man in den i fästet med uppdragen ratt tills ratten hoppar tillbaka och därmed snäpper in. Fördelen med det helautomatiska systemet är att det är låsbart och att det är lämpat för alla typer av släp. Dessutom är de helautomatiska systemen mycket bekväma, kan belastas mycket hårt och har lång livslängd.
  • Multicon-varianten
    Multicon-varianten
    Ett Multicon-uttag är ett 13-poligt eluttag med 7 huvudkontakter och 6 ringformiga flatkontakter, som passar till en 7-polig DIN-kontakt eller en 13-polig Multicon-kontakt.
    Multicon-varianten
    Multicon-varianten
    Ett Multicon-uttag är ett 13-poligt eluttag med 7 huvudkontakter och 6 ringformiga flatkontakter, som passar till en 7-polig DIN-kontakt eller en 13-polig Multicon-kontakt.
N
  • Nivåreglering
    Nivåreglering
    När en bil har automatisk nivåreglering pumpas fjädringen upp så att bilen hela tiden har samma höjd oberoende av belastning. Pumpningen sker omedelbart vid belastningen eller efter en kort körsträcka. Vid manuell nivåreglering måste man själv fylla på eller tömma ut luft.
    Nivåreglering
    Nivåreglering
    När en bil har automatisk nivåreglering pumpas fjädringen upp så att bilen hela tiden har samma höjd oberoende av belastning. Pumpningen sker omedelbart vid belastningen eller efter en kort körsträcka. Vid manuell nivåreglering måste man själv fylla på eller tömma ut luft.
P
  • Parktronic-system (PDC)
    Parktronic-system (PDC)
    Parktronic kallas även EPH, PDC, APS eller helt enkelt parkeringshjälp. Parkeringshjälpen övervakar området bakom och ofta även framför bilen och eventuella hinder signaleras optiskt eller även akustiskt så snart backväxeln lagts i. Den akustiska signalen ökar frekvensen (tidsavståndet mellan signalerna minskas) ju närmare hindret man kommer.
    Parktronic-system (PDC)
    Parktronic-system (PDC)
    Parktronic kallas även EPH, PDC, APS eller helt enkelt parkeringshjälp. Parkeringshjälpen övervakar området bakom och ofta även framför bilen och eventuella hinder signaleras optiskt eller även akustiskt så snart backväxeln lagts i. Den akustiska signalen ökar frekvensen (tidsavståndet mellan signalerna minskas) ju närmare hindret man kommer.
R
  • Rear Electric Center (REC)
    Rear Electric Center (REC)
    På modellerna av Opel Astra H och Zafira B från och med årsmodell 2004 sitter det så kallade REC (Rear-Electric-Center) bakom vänster sidoinklädnad i bagageutrymmet.

    Man skiljer mellan modellerna med och utan förberedelse. På modellerna med förberedelse finns det en ledig 14-polig kopplingsplats (liknande scart) i denna REC. Beställ i så fall vår elsats 'med förberedelse' till din bil. Om bilen inte har denna förberedda kopplingsplats, ska elsatsen 'utan förberedelse' användas.
    br>Man måste alltid kontrollera om bilen har den ovannämnda förberedelsen, eftersom det är bara är rätt variant (med respektive utan förberedelse) som passar.
    Rear Electric Center (REC)
    Rear Electric Center (REC)
    På modellerna av Opel Astra H och Zafira B från och med årsmodell 2004 sitter det så kallade REC (Rear-Electric-Center) bakom vänster sidoinklädnad i bagageutrymmet.

    Man skiljer mellan modellerna med och utan förberedelse. På modellerna med förberedelse finns det en ledig 14-polig kopplingsplats (liknande scart) i denna REC. Beställ i så fall vår elsats 'med förberedelse' till din bil. Om bilen inte har denna förberedda kopplingsplats, ska elsatsen 'utan förberedelse' användas.
    br>Man måste alltid kontrollera om bilen har den ovannämnda förberedelsen, eftersom det är bara är rätt variant (med respektive utan förberedelse) som passar.
  • Relä
    Relä
    I leveransen av elsatsen ingår en kontrollampa (även kallad C2-lampa) för övervakning av släpets blinkers. Kontrollampan måste monteras inom förarens synfält.
    Relä
    Relä
    I leveransen av elsatsen ingår en kontrollampa (även kallad C2-lampa) för övervakning av släpets blinkers. Kontrollampan måste monteras inom förarens synfält.
  • Reservdel
    Reservdel
    Välj formulär under "Service" på området "Download". Du kan fylla i det online, skriva ut, skriva under och faxa till 0180 " 5 21 29 32 eller e-posta. Det är också till hjälp om du märker ut den nödvändiga reservdelen på monteringsanvisningen. Ange alltid ett telefonnummer som vi kan ringa upp dig på. På så sätt kan vi så snabbt som möjligt reda ut oklarheter.
    Reservdel
    Reservdel
    Välj formulär under "Service" på området "Download". Du kan fylla i det online, skriva ut, skriva under och faxa till 0180 " 5 21 29 32 eller e-posta. Det är också till hjälp om du märker ut den nödvändiga reservdelen på monteringsanvisningen. Ange alltid ett telefonnummer som vi kan ringa upp dig på. På så sätt kan vi så snabbt som möjligt reda ut oklarheter.
S
  • Spiralfjäder
    Spiralfjäder
    Vid denna fjädring används spiralformade fjäderelement som är lodrätt monterade i bilen (som i en kulspetspenna).
    Spiralfjäder
    Spiralfjäder
    Vid denna fjädring används spiralformade fjäderelement som är lodrätt monterade i bilen (som i en kulspetspenna).
  • Sedan
    Sedan
    På en sedan öppnas bara bakluckan. Bakrutan är separat och öppnas inte samtidigt.
    Sedan
    Sedan
    På en sedan öppnas bara bakluckan. Bakrutan är separat och öppnas inte samtidigt.
  • Släpvagnsstabilisering
    Släpvagnsstabilisering
    Den elektroniska Släpvagnsstabiliseringen är en underfunktion till det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESP (även DSC, DSCT ...). Systemet registrerar att bilen är i ett instabilt läge som orsakas av för hög hastighet med släpvagn. Genom riktad minskning av motormomentet och lämplig bromsning av vissa hjul får släpet en lugnare gång. Släpvagnsstabiliseringen ger därmed ett viktigt bidrag till körsäkerheten.
    Släpvagnsstabilisering
    Släpvagnsstabilisering
    Den elektroniska Släpvagnsstabiliseringen är en underfunktion till det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESP (även DSC, DSCT ...). Systemet registrerar att bilen är i ett instabilt läge som orsakas av för hög hastighet med släpvagn. Genom riktad minskning av motormomentet och lämplig bromsning av vissa hjul får släpet en lugnare gång. Släpvagnsstabiliseringen ger därmed ett viktigt bidrag till körsäkerheten.
  • Stötfångarskydd
    Stötfångarskydd
    För många avtagbara dragkrokar måste man göra ett urtag i stötfångaren. För att urtaget inte ska synas när dragkulan är borttagen, sätter man dit stötfångarskyddet. Observera att inte alla stötfångarurtag kan täckas över. Det är olika beroende på dragkrok och fordon.
    Stötfångarskydd
    Stötfångarskydd
    För många avtagbara dragkrokar måste man göra ett urtag i stötfångaren. För att urtaget inte ska synas när dragkulan är borttagen, sätter man dit stötfångarskyddet. Observera att inte alla stötfångarurtag kan täckas över. Det är olika beroende på dragkrok och fordon.
  • Stötfångarstöd
    Stötfångarstöd
    Stötfångarstödet monteras som förstärkning inne i stötfångaren. På vissa bilar behövs det dessutom som fäste för dragkroken och stötfångaren. Det är endast några bilar och dragkrokar som behöver detta stötfångarstöd. Om det skulle vara fallet, så visas stötfångarstödet som tillbehör till dragkroken.
    Stötfångarstöd
    Stötfångarstöd
    Stötfångarstödet monteras som förstärkning inne i stötfångaren. På vissa bilar behövs det dessutom som fäste för dragkroken och stötfångaren. Det är endast några bilar och dragkrokar som behöver detta stötfångarstöd. Om det skulle vara fallet, så visas stötfångarstödet som tillbehör till dragkroken.
T
  • T-spåradapter
    T-spåradapter
    T-spåradaptrar är endast avsedda för aluminiumprofiler. Speciella T-spåradaptrar ingår i leveransen av boxen eller kan fås som tillbehör.
    T-spåradapter
    T-spåradapter
    T-spåradaptrar är endast avsedda för aluminiumprofiler. Speciella T-spåradaptrar ingår i leveransen av boxen eller kan fås som tillbehör.
  • Taklasthållare
    Taklasthållare
    Taklasthållaren är det som förbinder takboxen med biltaket. Beroende på bilmodell finns det olika fästsystem för taklasthållare. Takboxen fästs sedan på taklasthållarna. Utan taklasthållare går det inte att montera takboxen.
    Taklasthållare
    Taklasthållare
    Taklasthållaren är det som förbinder takboxen med biltaket. Beroende på bilmodell finns det olika fästsystem för taklasthållare. Takboxen fästs sedan på taklasthållarna. Utan taklasthållare går det inte att montera takboxen.
  • Taklasthållare, specifik
    Taklasthållare, specifik
    Det är en taklasthållare som bara passar till en viss fordonstyp. När du söker fordon via nyckelnummer eller steg-för-steg-sökning blir valet av taklasthållare specifikt och endast den artikel som passar till din bil visas.
    Taklasthållare, specifik
    Taklasthållare, specifik
    Det är en taklasthållare som bara passar till en viss fordonstyp. När du söker fordon via nyckelnummer eller steg-för-steg-sökning blir valet av taklasthållare specifikt och endast den artikel som passar till din bil visas.
  • Taklasthållare, universell
    Taklasthållare, universell
    Det är en taklasthållare som passar till flera olika bilar. Du måste med hjälp av de angivna måtten kontrollera om den går att montera på din bil. Vid vissa artiklar finns det en rekommendationslista från tillverkaren som du även kan kontrollera.
    Taklasthållare, universell
    Taklasthållare, universell
    Det är en taklasthållare som passar till flera olika bilar. Du måste med hjälp av de angivna måtten kontrollera om den går att montera på din bil. Vid vissa artiklar finns det en rekommendationslista från tillverkaren som du även kan kontrollera.
  • Top-Tronic
    Top-Tronic
    I leveransen av elsatsen ingår ett styrdon för släpet (även kallat modul) för övervakning av släpets blinkers. En defekt blinker indikeras genom en förhöjd blinkerfrekvens i bilen.

    För att de flesta moduler ska fungera felfritt är det viktigt med 12 volt permanent strömförsörjning. Närmare information om elsatsanslutningen i bilen finns i mönster-monteringsanvisningen.
    Top-Tronic
    Top-Tronic
    I leveransen av elsatsen ingår ett styrdon för släpet (även kallat modul) för övervakning av släpets blinkers. En defekt blinker indikeras genom en förhöjd blinkerfrekvens i bilen.

    För att de flesta moduler ska fungera felfritt är det viktigt med 12 volt permanent strömförsörjning. Närmare information om elsatsanslutningen i bilen finns i mönster-monteringsanvisningen.
U
  • Utbytessystem
    Utbytessystem
    Ett utbytessystem är en förbindelse mellan dragbalken och flänskulan eller bygelkopplingen. Man kan montera flänskulan och bygelkopplingen på samma utbytesplatta. Då kan man enkelt byta mellan flänskula och bygelkoppling. Flänskulan och bygelkopplingen måste inte alltid vara monterade. Med ett växelsystem kan man byta den med några enkla handgrepp.
    Utbytessystem
    Utbytessystem
    Ett utbytessystem är en förbindelse mellan dragbalken och flänskulan eller bygelkopplingen. Man kan montera flänskulan och bygelkopplingen på samma utbytesplatta. Då kan man enkelt byta mellan flänskula och bygelkoppling. Flänskulan och bygelkopplingen måste inte alltid vara monterade. Med ett växelsystem kan man byta den med några enkla handgrepp.