137 000 produkter ständigt i lager

Eftermontering av dragkrok, på enklaste sätt

Det är inte så svårt att montera en dragkrok själv. Det går med lite normal händighet. Den som utrustar sin bil med en dragkrok vill inte gå miste om de praktiska fördelarna som dragkroken medför. Bilen får nya användningsområden oberoende av vilken karossform den har: Nu kan man dra sin egen eller en hyrd släpkärra eller montera en praktisk cykelhållare på dragkulan.


Så här går det till att eftermontera en dragkrok

Först skaffar jag mig en överblick över de levererade delarna: Dragkroken består av de mekaniska komponenterna och en fordonsspecifik elsats som är till för att reglera belysningen på släpet. Innan jag börjar montera dragkroken tar jag fram nödvändiga verktyg. En del måste jag eventuellt låna.


AHK nachrüsten 1
AHK nachrüsten 2
AHK nachrüsten 3
  1. Efter några dagar levereras kopplingen av DHL eller Trans-O-Flex.
  2. Den nya dragkroken med kablar, eluttag, smådelar och monteringsanvisning.
  3. Den silverfärgade täckplattan bak måste bort och ersätts senare av en ny täckplatta med ursparing för dragkroken.

Följande har visat sig användbart: diverse skruvnycklar och en spärrhake. Av säkerhetsskäl bör dessutom en momentnyckel användas för huvudanslutningen så att rätt åtdragningsmoment garanteras. Vidare behöver man en borrmaskin med metallborr och stålborste (alternativt en stabil skrapa) och en sprejburk med underredsskydd. En garagedomkraft är en god ersättning för en lyftplattform som inte finns. För eljobbet behöver jag dessutom några mindre skruvmejslar, en lödkolv och isoleringsband. Innan jag sätter igång lossar jag batteriets minuspol, annars kan det bli kortslutning. Den som saknar erfarenhet av bil-el bör här ta hjälp av en rutinerad vän eller en verkstad.


AHK nachrüsten 4
AHK nachrüsten 5
AHK nachrüsten 6
  1. Var försiktig när du demonterar den bakre stötfångaren i hjulhusen, annars går plastpropparna av.
  2. När alla skruvarna är borta måste även stickproppen till de undre baklyktorna lossas.
  3. Nu kan den bakre stötfångaren tas av.

De mekaniska arbetena utgör inte något oöverstigligt hinder ens för den oerfarne. Men även proffs bör arbeta strikt enligt monteringsanvisningen, för beroende på bilmodell skiljer sig eftermonteringsarbetena åt i viktiga detaljer. Den som har följt alla anvisningar kan efter en dryg timme vara klar med monteringen av dragkulan. Och nu till Bilprovningen? Inte nödvändigtvis. Goda märkesprodukter som Rameder erbjuder har oftast ett så kallat EG-typgodkännande EC94/20. Det är en sorts europeiskt typgodkännande för dragkrokar och ersätter myndighetsnoteringen, men det måste alltid medföras i bilen.


AHK nachrüsten 7
AHK nachrüsten 8
AHK nachrüsten 9
  1. Dragkroken ersätter originaltvärbalken i BMW.
  2. Dragkroken skruvas fast till höger och vänster i de fyra befintliga stabila bultarna.
  3. Kablarna ansluts till bilens elsystem i bagageutrymmet.

Den som vill ha extra säkerhet efter monteringen av dragkroken kan få en frivillig notering. Den har fördelen att man inte behöver medföra några extra papper i bilen. Dessutom kontrollerar en expert att monteringen är korrekt. På så vis får jag såsom hobbymekaniker veta om jag har gjort allt rätt. Och så ett litet tips om körning med släp: Respektera den tillåtna maxfarten 80 km/h (100 km/h med speciellt tillstånd). Man får absolut inte överskrida maximal släpvikt eller stödlast. Den som själv vill beräkna den senare, kan göra det med en personvåg.


AHK nachrüsten 10
AHK nachrüsten 11
AHK nachrüsten 12
  1. Nu skruvar man på det medlevererade el-uttaget.
  2. Dekalen visar hur man hanterar den avtagbara dragkroken.
  3. Med den eftermonterade dragkroken får BMW X6 dra upp till 3,5 ton.

I motsats till hur man ofta felaktig gör, mäter man inte på stödhjulet utan på kulkopplingen. Stöd släpet med en stabil bil av en träregel eller ett rör som placeras direkt på vågen. Om värdet är för högt räcker det oftast att flytta lasten något bakåt på släpet.


AHK nachrüsten 13
AHK nachrüsten 14
AHK nachrüsten 15
  1. Ett lock täcker fästet för den avtagbara dragkulan.
  2. Locket tas av och dragkulan sticks in underifrån i dragkrokens fäste.
  3. Rameder har förutom fasta och avtagbara dragkrokar även många takboxar och cykelhållare på sitt program.

Den som följer de här råden råkar inte illa ut vare sig vid monteringen av dragkroken eller när den används. Har vi väckt ditt intresse? Som du ser är eftermontering av en dragkrok inget problem ens för nybörjare längre.

Ditt Rameder-team